U bent hier: Home > Vereniging > Historie

Historie

In de eerste helft van de 19e eeuw ontstonden veel nieuwe cultuurverenigingen in Venlo: Sociëteit Turkse Harmonie (1822), later Koninklijk Philharmonisch Gezelschap Venlo, carnavalsvereniging  Jocus (1842) en in 1855 het Fanfare Gezelschap Venlo.De nieuwe vereniging maakte een gestage groei door en behaalde in 1928 zelfs de eerste prijs op het nationale concours voor Harmonie en Fanfare korpsen. De stijgende lijn werd voortgezet tot de Tweede Wereldoorlog toen de Venlose Fanfare uit eigen beweging de activiteiten heeft gestaakt.

Na de Tweede Wereldoorlog werden de instrumenten weer opgepakt. Het eerste memorabele wapenfeit van de inmiddels 90-jarige vereniging was het optreden in het Olympisch Stadion te Amsterdam  in mei 1946 ter ere van de interland Nederland-België. Ook dichter bij huis, in Venlo, heeft de Fanfare vele kerkelijke en overheidsfeesten opgeluisterd met optredens en serenades. Bij het eeuwfeest van de Fanfare Venlo werd de vereniging zelfs ‘Koninklijk’ en heet sindsdien Koninklijke Muziekvereniging Fanfare Venlo.

De Fanfare stond ook aan de wieg van de revival van de ooit razend populaire Venlose revues: in 1980 werd de eerste Venlose revue sinds 1951 gepresenteerd. Sindsdien zijn diverse nieuwe revues gehouden in 1989, 1993, 1999 en 2005. Het 125-jarig bestaan van de Fanfare heeft daarmee een nieuw en niet meer weg te denken element toegevoegd aan het Venlose culturele leven.

De Koninklijke Muziekvereniging Fanfare Venlo was ook in de afgelopen vijfentwintig jaar springlevend: in 1993 behaalde zij de eerste prijs met wimpel in de ere-afdeling en dat wapenfeit werd herhaald in 2002 in de Vaandelafdeling. In 1995 mocht de Fanfare de Boérebroélof (boerenbruiloft) organiseren tijdens de carnaval in Venlo, een zware maar aangename klus waarmee het 140-jarig bestaan luister werd bijgezet.

Een ander hoogtepunt was een optreden met de befaamde Duitse formatie Bläck Fööss uit Keulen, waarmee de Fanfare ook toont van de geijkte paden te kunnen afwijken. De Fanfare hecht echter ook aan tradities zoals de jaarlijkse muzikale tochten naar de Kapelletje van Genooi in het eerste weekend van mei en het Caecilia-feest begin november.

Ook luistert de Fanfare met enige regelmaat de intocht van Sinterklaas, het St.Maartensfeest, de Palmhaöltjesoptocht en diverse andere evenementen muzikaal op. Dit gebeurt bij toerbeurt met andere Venlose muziekgezelschappen.

Nieuwe uitdagingen liggen in het verschiet. De veerkracht van onze vereniging in de afgelopen 166 jaar heeft bewezen, dat de Koninklijke Muziekvereniging Fanfare Venlo die uitdagingen niet uit de weg gaat en nog lang garant staat voor muzikaliteit voor iedereen.